Βίλα Καζούλη, Λεωφόρος Κηφισίας 241, 14561, Αττική

Συμμετοχή του Πράσινου Ταμείου στην ημερίδα του Car and Driver για την Αστική Κινητικότητα-ΥΠΕΠΘ-Μαρούσι, 16/10/2022

Η ομιλία του Πρόεδρου του Δ.Σ. του Πράσινου Ταμείου κ. Σταθόπουλου: 

Την τελευταία τριετία φέρνουμε την Αστική Κινητικότητα στην πόρτα κάθε πολίτη

Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα αποτελεί πρώτη προτεραιότητα της εθνικής, αλλά και της ευρωπαϊκής πολιτικής εδώ και αρκετά χρόνια. Το Πράσινο Ταμείο επιχειρεί την τελευταία τριετία να δώσει ουσιαστικό περιεχόμενο σε αυτήν, θέτοντας τρία ξεχωριστά χρηματοδοτικά εργαλεία στη διάθεση των Δήμων όλης της χώρας: τα ΣΒΑΚ, τα ΣΦΗΟ και τα ΣΑΠ. Δεν πρόκειται για δυσνόητα, ενδεχομένως, στον απλό πολίτη αρκτικόλεξα. Υπηρετούμε με αυτά τον στόχο να συμβάλουμε στη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, προωθώντας λύσεις κινητικότητας, όπως η ηλεκτροκίνηση, το περπάτημα, οι συγκοινωνιακές ανακατατάξεις ή το ποδήλατο, εξασφαλίζοντας ικανοποιητική προσβασιμότητα για κατοίκους και καθημερινά μετακινούμενους εργαζόμενους, ενώ κάνουμε και ένα αποφασιστικό βήμα για την άρση των αποκλεισμών. Πιο συγκεκριμένα, από τον Οκτώβριο 2019:

1)    Δώσαμε ζωή στο νεκρό σχεδόν ως τότε πρόγραμμα των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Τον Νοέμβριο 2016 και με μικρή επέκταση δικαιούχων τον Μάιο 2017 το Πράσινο Ταμείο της εποχής ενεργοποίησε πρόσκληση για 162 Δήμους της χώρας, συνολικού ύψους 9 εκ. ευρώ. Άριστα έπραξε. Ωστόσο, ως τα τέλη του 2019, 37 μήνες μετά, για σειρά από λόγους, η πρόσκληση παρέμενε καχεκτική. Μονοψήφιος αριθμός Δήμων είχε αρχίσει να εξοφλείται με συνολική απορρόφηση μόλις 183.000 ευρώ, δηλ. 2,07% των συνολικών πόρων. Πλήθος διοικητικών καθυστερήσεων, σημαντικές διαφωνίες μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων, Περιβάλλοντος και Υποδομών, έλλειψη θεσμικού πλαισίου και σαφών τεχνικών προδιαγραφών, αδυναμία ανταπόκρισης του Ταμείου στις αξιολογήσεις ελλείψει προσωπικού, διενέξεις Δήμων με αναδόχους και όλων αυτών με το Πράσινο Ταμείο, διαβήματα διαμαρτυρίας της ΚΕΔΕ προς το ΥΠΕΝ και εμάς, με την πιθανότητα δικαστικών προσφυγών να είναι πολύ κοντά,  είχαν οδηγήσει σε μια τραγελαφική κατάσταση γραφειοκρατίας, διοικητικής ανεπάρκειας, ευθυνοφοβίας και έλλειψης συνεννόησης: αφενός εκατοντάδες λογαριασμοί να παραμένουν στα συρτάρια μας απλήρωτοι, αφετέρου να μην μπορεί κανείς να προσδιορίσει αν αυτό που είχε υποβληθεί ήταν πράγματι «ΣΒΑΚ», ούτε κανείς να συνεννοηθεί με κανέναν σε ένα σχετικά απλό ζήτημα.

Ως νέα, τότε, διοίκηση από τις αρχές του 2020 αντιστρέψαμε την κατάσταση, αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία που είχαμε στη διάθεσή μας. Με προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΕ ξεκίνησε η αξιολόγηση 60 περίπου λογαριασμών, ώστε να δοθεί το μήνυμα στην αγορά ότι έχουμε καταλάβει το πρόβλημα και το πρόγραμμα θα συνεχιστεί. Κάναμε όλες τις αναγκαίες προσαρμογές σε εσωτερικό επίπεδο, ώστε να ενισχυθούμε σε τεχνικό και νομικό προσωπικό, και να γίνονται γρήγορες και τακτικές αξιολογήσεις. Διαβουλεθήκαμε με τα αρμόδια υπουργεία και συνεργαστήκαμε με τους Δήμους με ημερίδες και ηλεκτρονική επικοινωνία για όσα πρέπει να κάνουν, ενώ δύο νομικές ρυθμίσεις από το Υπ. Υποδομών που μεσολάβησαν, διευκόλυναν την κατάσταση.

Σήμερα, 160 από τους 162 Δήμους έχουν κάνει όλες τις αναγκαίες ενέργειες για να αποκτήσουν ΣΒΑΚ, αν δεν τον έχουν ήδη εκπονήσει. 110 Δήμοι έχουν εξοφληθεί ολοσχερώς ή μερικώς, καθώς έχουν διατεθεί πάνω από 4, 2 εκ. ευρώ στο πρόγραμμα, 23 φορές, δηλαδή, περισσότερα χρήματα από όσα στην περίοδο 2016-2019. Η αγορά φαίνεται πως αναγνωρίζει την προσπάθεια αυτή, καθώς έχει αποκατασταθεί πλήρως η ροή αξιολογήσεων και εξοφλήσεων και έχει απλοποιηθεί πολύ η διαδικασία.

2)    Με τις ταχύτερες προσκλήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, 328 στους 332 Δήμους της χώρας χρηματοδοτούνται για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ). Διδαγμένοι από τα προβλήματα που περιέγραψα παραπάνω για τα ΣΒΑΚ, κινηθήκαμε ταχύτερα και με μεγαλύτερη διοικητική επάρκεια. Σε χρόνους ρεκόρ, στα τέλη του 2020 και τον Οκτώβριο 2021 θέσαμε στη διάθεση των Δήμων της χώρας δύο διαφορετικές προσκλήσεις, Α΄και Β΄αντίστοιχα, με πληθυσμιακά κριτήρια, ώστε να εκπονήσουν ΣΦΗΟ, με στόχο η χώρα να αποκτήσει 10.500 σημεία ή στήλες φόρτισης σε όλη της την έκταση. Το ΥΠΕΝ επεξεργάστηκε ένα απλό, όσο και πλήρες θεσμικό πλαίσιο τεχνικών προδιαγραφών, που διευκόλυνε κατά πολύ την κατάσταση. Ο συνδυασμός αυτός έφερε την επίτευξη των στόχων που είχαν τεθεί ως προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της 1ης δόσης του προγράμματος Ελλάδα 2.0, το Ταμείο Ανάκαμψης, δηλαδή, από την ΕΕ.

Σήμερα: 296 από τους 328 Δήμους έχουν ήδη εγκεκριμένο ΣΦΗΟ από το αρμόδιο Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ, αριθμός που θα μεγαλώσει τις προσεχείς ημέρες. 225 έχουν ήδη υποβάλει για πληρωμή στο Πράσινο Ταμείο και 170 έχουν ήδη εξοφληθεί ολοσχερώς. 5, 5 εκ. ευρώ έχουν ήδη φτάσει στα χέρια των δικαιούχων Δήμων. Η δίψα των ΟΤΑ όλης της χώρας για την Ηλεκτροκίνηση αποτυπώνεται στα παραπάνω στοιχεία που αποδεικνύει ότι έχουμε μπει όλοι στην πρίζα, πετυχαίνοντας νωρίτερα από το αναμενόμενο τους στόχους της χώρας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

3)  Πραγματικά Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα είναι εκείνη που καταλαμβάνει το σύνολο των πολιτών χωρίς κανέναν απολύτως αποκλεισμό. Με την πρόσκλησή μας για τα Σχέδια Αστικής Προσβασιμότητας (ΣΑΠ) χρηματοδοτούμε τους Δήμους, με υπολογιζόμενο Π/Υ ως και 10 εκ. ευρώ, ώστε να αποκτήσουν ολοκληρωμένα Σχέδια πρόσβασης όλων των δημοτικών τους κτιρίων από άτομα με ειδικές ανάγκες, μόνιμα ή προσωρινά εμποδιζόμενα άτομα, χωρίς τις δυσάρεστες εικόνες που συχνά βλέπουν το φως της δημοσιότητας. 263 Δήμοι έχουν ενταχθεί από τον Ιούνιο 2022 στην πρόσκλησή μας αυτή. 103 έχουν ήδη ξεκινήσει τις διοικητικές διαδικασίες για την εκπόνηση του Σχεδίου αυτού, ενώ 49 διαθέτουν ήδη ανάδοχο. Το 2023 θα είναι σίγουρα η χρονιά των Σ.Α.Π., ώστε το Πράσινο Ταμείο να ανταποκριθεί και στο ρόλο του αυτό.

Τελευταία Νέα

«ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΕΞΩΣΤΡΕΦΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ 2024», στο πλαίσιο του Χρηματοδοτικού Προγράμματος του Πράσινου Ταμείου «ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ 2024» στον Α.Π. 1: «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ & ΛΟΙΠΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ» και έγκριση σχετικού Οδηγού υλοποίησης

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.